Zajímavosti o vývoji
Vývojový plán
Na počátku všeho nebylo nic. Byl jen nápad, zlaté Visual Studio 2005, počítač, monitor, klávesnice a myš. Zanedlouho měl začít vznikat (pro jednoho člověka) megalomanský projekt. Jeho vývoj pochopitelně musel jít podle plánu. Já jsem si jej pomyslně vytvářel přímo dle potřeb během vývoje. Pokud tedy chcete vědět, jak Písmenka vznikala, následující řádky vám to prozradí.
Na počátku byl jen jakýsi předchůdce hlavního formuláře, tehdy spíše ještě pískoviště pro mé seznamování se s novým softwarem. Hned první den vývoje se mi ale podařilo vytvořit něco mnohem důležitějšího - testovací jádro programu - základ všeho. Netrvalo dlouho a já se musel oprostit z kleští sebevychvalování a pustit se do další práce. Začal jsem s tvorbou prostředí pro správu účtu. A řeknu vám - tož kurňa to byla ale makačka! Snad nejhorší část celého vývoje. Nebudu zabíhávat do podrobností, ale z toho neustálého přemýšlení a po několika hodinách konečně nalezení extrémně jednoduchého smysluplného řešení jsem měl na konci plné zuby. Ještě štěstí, že to dnes celé funguje.
Po úspěšném dokončení systému pro správu účtů následovala nutnost vytvořit dialog Nastavení..., neboť k němu se logicky musí stahovat všechny testovací formuláře, které jsem chtěl duplikovat z toho původního, zkušebního. I když tvorba okna Nastavení nebyla tak složitá a nervy drásající jako při vypořádávání se s přihlašovacím formulářem, trochu "legrace" jsem si přeci jen užil, zejména potom s nezbednými klávesovými zkratkami. Některé funkce byly odebrány a jiné naopak přidány. Také jsem se snažil, aby uživatel všem složitým prvkům v okně dobře porozuměl.
Na řadu teď přichází dotváření dalších konfigurací testů a to prostým okopírováním té první a vytvořením nové databáze slov. Nakonec už je potřeba jen dodělat nápovědu a doladit některé věci. Samozřejmostí je, že během celého vývoje bylo přistupováno k mnoha minimalistickým opravám chyb, které byly náhodně objeveny. Všechny mouchy jsou ale vychytány až s pomocí testovací komunity.
Technická stránka věty
Nyní přejdeme od nudného popisu mé práce k zajímavějším věcem - povíme si něco o tom, jak se Písmenka programovala z praktického hlediska. Jak už jste si jistě všimli na mnoha jiných místech tohoto webu, aplikaci jsem celou naprogramoval pomocí bezplatného vývojového prostředí Microsoft Visual Studio 2005 Express Edition. Jedná se o balík, podporující několik programovacích jazyků. Já jsem však využíval pouze jeden - Visual Basic, o kterém si něco řekneme později.
Design hlavního formuláře Písmenek za pomoci grafického editoru
Co se vývojářského nástroje týče, pak vězte, že se jedná o kompletní vývojové prostředí. To znamená, že kromě editoru kódu obsahuje i compiler, tedy nástroj, který onen kód několika kroky převede do spustitelného exe souboru. Samozřejmostí je spousta integrovaných i externích přídavných nástrojů. Visual Studio, ať už ve své bezplatné nebo funkcemi obalené placené verzi, využívá principů tzv. objektově orientovaného programování. Díky tomu můžete program přehledně designovat v grafickém editoru, jako byste si, zjednodušeně řečeno, hráli s Malováním. Vývoj aplikací je díky tomu oproti klasickým vývojářským nástrojům mnohem efektivnější a rychlejší.
Nakonec se ještě krátcé vrátím k jazyku Visual Basic. Jedná se o programovací jazyk, který vychází ze stařičkého Basicu, taktéž od Microsoftu. Typickou vlastností Basicu je jeho jednoduchost, která je zajištěna faktem, že zdrojový kód napsaný tímto jazykem představuje vlastně standardní angličtinu. To umožňuje snadné pochopení kódu a možnost být samoukem, ale také to zdrojový kód znepřehledňuje.
Krátká, ale opravdu kratičká část kódu hlavního formuláře